Autorijden in Turkije

Vakantie vieren in Turkije is leuk, gezellig en ontspannend. Zeker als je besluit om een auto te huren ben je in staat om op eigen gelegenheid verschillende plekken te bezoeken. Het Turkse verkeer is echter, zeker als je voor het eerst het land bezoekt, op zijn minst uitdagend te noemen. Uiteraard gelden de normale internationale verkeersregels. In Turkije wordt, net als in Nederland, rechts gereden, het verkeer van rechts heeft dan ook voorrang. Het grote verschil is wel de rijstijl, er wordt een stuk offensiever gereden. In Turkije geldt vaak het recht van de sterkste, grote voertuigen nemen voorrang en krijgen dit in de meeste gevallen ook. Als je met dat principe rekening kan houden is er niks meer wat een interessante vakantie in de weg kan staan.

Enkele voorbeelden zijn wel handig om je op mogelijke situaties voor te bereiden:

  • De maximum snelheid is een adviessnelheid. Ga er dus vanuit dat de snelheidslimiet enkel in de nabijheid van een politiewagen wordt gerespecteerd.
  • Het verkeer in Turkije is zelfregulerend. Dat betekent dat verkeerregels in feite worden gezien als advies. Verbaas je dus niet als er bijvoorbeeld rechts wordt ingehaald.
  • Bumperkleven is volledig geaccepteerd gedrag. Hiermee wordt bedoeld dat je niet snel genoeg rijdt.

Tolwegen in Turkije

Tol betalen is in Turkije vrij normaal. De meeste snelwegen in Turkije (Otoyolları of Karayolları) en een enkele brug vallen onder de tolwegen, de bedragen worden veelal geïncasseerd via het HGS (Hizli Geçis Sistemi) systeem. Hiervoor heb je als automobilist in feite twee mogelijkheden:

  • Een vignet voor gebruik op de voorruit. Dit kost € 1,21 (5 Turkse Lira). Het vignet is voertuig gebonden. Dit is in feite het OGS systeem (Otomatik Geçiş Sistemi), en is meer van toepassing op de Turkse automobilist.
  • Het is mogelijk om gebruik te maken van een prepaidkaart. Deze kost € 3,65 en is voor meerdere voertuigen te gebruiken.

Een voorbeeld van een tolbrug in Turkije is de brug over de Bosporus. Deze brug is de verbinding tussen het Europese gedeelte en het Aziatische deel van de turkse hoofdstad Istanboel (Boğaziçi Köprüsü).

De tolsystemen in Turkije

Tol wordt in Turkije op drie manieren geheven:

  • KGS (Kartlı Geçiş Sistemi)
    Het KGS systeem werkt met een prepaidkaart. Deze kaart plaats je voor de tolpoort. De verschuldigde kosten worden op die manier van het aanwezige tegoed afgeschreven.
  • HGS (Hızlı Geçiş Sistemi)
    Het HGS systeem is afgeleid van het Turkse woord voor ‘snel’ en werkt op prepaid basis. Het voordeel is dat je niet hoeft te stoppen om de tol te betalen. Via een RFID chip wordt het verschuldigde bedrag automatisch afgeschreven op het moment dat je een tolpoort passeert.
  • OGS (Otomatik Geçiş Sistemi).
    Het OGS systeem werkt op basis van een tolvignet. Hiervoor betaalt de automobilist een vast bedrag per maand of per jaar. De bijbehorende sticker plaatst men dan achter de voorruit zodat het kaartje en de barcode goed zichtbaar is. Passeert een automobilist een OGS tolpoort dan worden een aantal gegevens geregistreerd. Hierdoor is het systeem een stuk betrouwbaarder, met name omdat het OGS systeem gebonden is aan het voertuig. Een boete voor het rijden met een vervalste of vervallen sticker kan dan eenvoudig aan de automobilist in kwestie worden verstuurd.

Let op:
Maak je gebruik van de HGS sticker, ga dan niet op een OGS rijstrook rijden. Je kan hiervoor namelijk een boete krijgen die elf maal hoger is dan de reguliere tolprijs.

De Turkse wegen

Het wegennetwerk in Turkije is in volle ontwikkeling. De nieuw aangelegde wegen die onder het tolregime vallen zijn over het algemeen modern. Dat is (helaas) niet overal het geval, met name de oudere wegen kunnen ernstig te wensen overlaten. Blijf dus in alle gevallen opletten en wees er op voorbereid dat de verkeersregels niet overal netjes worden nageleefd. Afgezien van de grote steden, autosnelwegen en de toeristische regio’s is het raadzaam om niet in de avonduren en ‘snachts te gaan rijden.

Text Widget

Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Donec sed odio dui. Etiam porta sem malesuada.

Recente reacties